< Tilbage // Udnyt mulighederne i Google Ads // Næste >

Udnyt mulighederne i Google Ads

22. maj 2020

Af Mathilde Flindt, digital marketingspecialist.

Google Ads er et digitalt markedsføringsværktøj, hvorfra der kan udarbejdes mange forskellige annonceformater. Bedst kendt er Google Ads for deres tekstannoncering, men der findes også mange andre nyttige annonceformater som Display annoncering og Google Shopping. Vi kigger nærmere på dem her, og giver dig overblikket over mulighederne.

Tekstannoncering i Google Ads

Dette annonceformat fungerer som en slags betalt søgeresultat og er markeret som en annonce i det almindelige søgeresultat på Google.

En tekstannonce består af to til tre overskrifter af max 30 tegn og en til to beskrivelser af max 90 tegn.

Derudover kan der til annoncerne tilføjes annonceudvidelser. Annonceudvidelser er tilføjelser, som vises under den almindelige annonce. Disse bruges til at vise flere informationer om din virksomhed og samtidig giver det annoncen mere fylde og skubber andre annoncer længere ned i søgeresultatet, hvilket alt sammen forbedre dine chancer for et besøg på din hjemmeside.

Gennem dette annonceformat kan du få promoveret din virksomhed i netop det øjeblik, hvor nogen søger efter det produkt, som din virksomhed tilbyder. 

Eksempel på en tekstannonce

Hvad koster tekstannoncering på Google Ads?

Som annoncør betaler du kun for visning af annoncen i søgeresultatet, når nogen klikker videre til din hjemmeside eller ringer til din virksomhed gennem annoncen. Denne betalingsmetode for annoncering kaldes PPC (Pay Per Click). Du kan i princippet selv bestemme en maksimal grænse for, hvad du vil betale for et klik.
Endvidere har CPC (Cost Per Click) stor betydning for hvor din annonce vises i søgeresultatet. Du betaler altid det mindste beløb det kræves for at blive rangeret over den annonce, som ligger lige under.

Hvordan får jeg vist mine annoncer øverst i søgeresultatet?

Det er ikke alle, der kan ligge øverst i søgeresultatet. Derfor afhænger din placering i søgeresultatet af to faktorer:

  • Maksimalt bud pr. klik

Kan sættes manuelt til det enkelte søgeord eller udarbejdes af en automatiseret budstrategi baseret på Googles algoritme.

  • Kvalitetsresultat

Kvalitetsresultatet beregnes af Google ud fra klikrate, annoncerelevans og oplevelsen af landingpagen.

Display annoncering

Denne annonceform kan både vise banner og tekstannoncer. Display annoncering er særdeles nyttig til at udbrede kendskabet til din virksomhed. Ved display annoncering bør der laves en målrettet strategi for annoncernes budskab og placering.

Eksempel på en Display annonce

Vi anbefaler et responsivt annonceformat til display annoncering. I en responsiv display annonce kan der tilføjes to billeder (kvadrat og liggende format) uden tekst, to logoer (kvadrat og liggende format), en YouTube video, fem overskrifter (max 30 tegn), en lang overskrift (max 90 tegn) og fem beskrivelser (max 90 tegn).

5 hurtige tips til din Google Ads konto – få dem her >>

Google shopping

Har du en webshop er dette et virkelig stærkt annonceformat. I en shopping annoncen vises et billede af dit produkt sammen med en titel, en pris og et butiksnavn. Denne form for annoncering giver brugeren en meget nøjagtig fornemmelse af produktet. Der er derfor en relativ stor sandsynlighed for at et klik på produktet udløser et salg.

Google Shopping annonce

Produktdata uploades i Merchant center og indsendes derfra til Google Ads, hvor shopping kampagner oprettes.

Gratis gennemgang af din Google Ads konto

Skal vi hjælpe dig med din digitale marketing? Lige nu tilbyder vi en gratis gennemgang af dine Google Ads konto – og hvis du endnu ikke er kommet i gang med at udnytte Google annoncering endnu, hjælper vi dig med råd og vejledning til, hvordan du bedst kommer i gang.