< Tilbage // Corporate bullshit, og hvorfor det ikke er med i n...

Corporate bullshit, og hvorfor det ikke er med i næste strategiplan

5. august 2020

CEO, Mike Valencia.

Der er mange måder at bruge sin sommerferie på – den ene ikke mere rigtig end den anden.
Midt i denne pandemi situation, har vi været tvunget til at retænke dele af vores forretning. Derfor har jeg brugt lidt tid på at dykke ned i data fra vores “sorte boks” dybt inde i maskinrummet af Simple Solution P/S.

– og det har ledt mig til dette indlæg.

Jeg skal indledningsvis sige, at dette ikke er et blogindlæg skrevet for at optimere vores SEO værdi, eller falskt forsøge at triumfere over hvor fantastisk vi er kommet ud af COVID-19 situationen.

Det er skrevet for, at forhåbentligt kunne besvare ét spørgsmål:
“hvorfor skal vi vælge Jer som leverandør?”

Corporate bullshit og konkurrenceevne

Jeg var i gang med at skrive lidt revideret tekst til vores “firmaprofil”, da det gik op for mig at jeg havde brug for mere plads. Plads til faktisk at skrive om hvorfor vi adskiller os – og hvorfor vi mener vi stadig efter 11 år har en berettigelse i markedet.

Corporate bullshit eksisterer alle steder, i alle strategiplaner, alle ledelsesgrupper og i alle virksomheder.

“Vi er først tilfredse når kunden er tilfreds”.
Men hvor mange gange har vi egentligt turde spørge, eksempelvis vores sidste kunde om de var glade for løsningen eller oplevelsen hos os?
Du sidder med stor sandsynlighed lige nu og tænker “Det gør jeg tit” – men sandheden er en anden.
For vores eget vedkommende, nytter det derfor ikke noget at have en stor A1 plakat med “Vi er først tilfredse, når kunden er tilfreds” fordi ærlig talt, er det ikke alle kunder der kan være tilfredse.

Vores type af “produkt” er oftest svært at se/føle på, da det er udvikling og ikke en Samsøe Samsøe t-shirt i hvid – størrelse L. Derfor er der en stor sandsynlighed for at leverandøren har givet pris på én ting, og kunden forventer en helt anden. Derfor ligger der en vigtig opgave som jeg senere vil vende tilbage til i dette indlæg.

Jeg har besluttet på selskabets vegne, at rive alle vores plakater ned fra væggene – fordi de er fyldt med corporate bullshit såsom “Vi er først tilfredse når kunden er tilfreds” og “Vi når altid vores mål” – grunden til de skal ned, er fordi de hverken er realistiske eller fungerende i den virkelig verden. I en virkelig verden, som vi bl.a. har set i 2020, hvor den virkelige verden har budt på skraldespande fyldt med strategiplaner og skrottede budgetforventninger – så den plakat med “vi når altid vores mål?” de skal vist bare ned.

Så hvorfor adskiller vi os fra vores konkurrenter?

Vi er ikke unikke – Du kan med garanti finde andre digitale bureauer, som kan skrive lige så god kode som vi kan, eller udvikle et lige så flot website. Tilgengæld har vi noget helt særligt at tilbyde – og det efterfølgende er ikke corporate bullshit.

“What does good look like?”

Vi spørger vores kunder, og vi lytter til det svar de kommer med, fordi det er afgørende for valget af en ny leverandør:

Hvordan ser et vellykket projekt ud i jeres optik?
Hvilke succeskriterier skal være opfyldt, før I vil kalde løsningen/samarbejdet en succes?

Et måske lidt overtegnet eksempel kan være, at man ønsker at få bygget et nyt arkitekttegnet hus med flotte mundmalede stuklofter, nedkølet vinkælder og træterrasse, alt sammen med indflytning 2 måneder efter at beslutningen er taget.
Selvom det gør ondt at sige nej til opgaver og omsætning – kan det i disse situationer være det rigtige at gøre, hvis man vil opretholde et godt ry i markedet.

Af skade bliver man klog, sjældent rig
Vi har oplevet det på egen krop, derfor har vi valgt at reagere og gøre noget ved det. Fordi det handler om at være tilfreds med det arbejde man levere, man skal være stolt af sit produkt!
Vi giver derfor et ansvarligt JA eller NEJ, når vi indtræder i et nyt projekt, så du som kunde kan regne med os hele vejen igennem dit projekt.

Aftalt tid, kvalitet og pris
I samarbejde med vores bestyrelse, arbejder vi med tre leverance målsætninger: Aftalt tid, kvalitet og pris. Vi arbejder fokuseret med disse tre emner – fordi vi ved, at det er kriterierne for at vores kunder er tilfredse med “oplevelsen”. Det er ligeledes disse tre emner som sikrer en rentabel forretning, en forretning som også kan eksistere til næste år, og sikre løbende dygtiggørelse af vores medarbejdere ift. nye teknologier m.v.

Betyder det så, at vores projekter aldrig bliver dyrere end den oprindelige kontrakt? Nej slet ikke – men det betyder, at vi leverer det aftalte indhold i kontrakten til den aftalte pris, alle efterfølgende ønsker og krav bliver aftalt med kunden.

Vi er tro mod vores proces, som er blevet skabt for én ting og med ét formål, nemlig at give vores kunder en god og ordentlig oplevelse i deres næste digitale projekt. Vi giver plads til en kreativ proces, med fælles åben dialog omkring hvordan dette eventuelt kan påvirke tidsplanen og prisen.

Projektledelse skal ikke spares væk

Selvom det nogle gange kan virke som en stor andel af projektets pris, er projektledelse en af hovednøglerne til et succesfuldt udviklingsforløb.
Der er behov for at få projektets omfang defineret, få talt ind i de problemstillinger der er vigtige at få løst med den nye løsning, samt vurdere hvad der er “need to have” og “nice to have”.
I forbindelse med denne proces, vil vi kunne rådgive dig, være med til at definere de bedste og mest optimale løsninger for dig og din virksomhed – det er her vi kan gøre en forskel!

Skynd dig langsomt!
– Er der måske nogle der har hørt før.

Kravspecifikationen, kommer til at være et centralt værktøj som vi styrer processen ud fra – det er facitlisten til at sikre alle tekniske funktioner er inkluderet i løsningen ved levering.
Kravspecifikationen er en sikkerhed for både kunde og leverandør, dokumentet kan være mægler i en eventuel tvivl omkring funktionens detaljer/egenskaber.
Med den rette projektleder, en gennemarbejdet kravspecifikation og en masse kaffe – er du klar til at kaste dig ud i dit næste strategiske digitale eventyr sammen med en af danmarks førende digital bureauer.

Så hvorfor skal I vælge os til jeres næste projekt?

Det skal I, fordi vi er erfarne og dygtige indenfor disciplinen af projektledelse, specialudvikling kombineret med standard værktøjer såsom WordPress CMS. Vi har været i markedet i over 11 år for at lære, for at bruge den erfaring til at skabe gensidig værdi for både vores kunder og for os selv.
Vi er oplært med gammeldags sense of urgency og købmandsskab, og vi kan reagere lynhurtigt når der er behov for det i driftskritiske situationer – og fordi vi “altid er tilgængelige” når lokummet brænder, også i weekenderne.

Vi tror på at vi kan gøre en reel forskel når du skal have et nyt digitalt projekt, og hvis du tør stole på vores proces og rådgivning, så kan jeg garantere en digital oplevelse i særklasse – og en løsning som rammer jeres marked til aftalt tid, aftalt kvalitet og til aftalt pris.

The end.


Simple Solution P/S i nøgletal

Etableringsår: 2010
Antal medarbejdere: 30
Antal kunder: +1.000
Omsætning årligt: 27.000.000DKK
Resultat før SKAT: 2.800.000DKK

Læs mere om Årsrapporten 2019 her