< Tilbage // Skal min virksomhed være på de sociale medier? // Næste >

Skal min virksomhed være på de sociale medier?

8. marts 2016

På de sociale medier er dialogen i centrum. Det er ikke længere virksomhedernes produkter eller løsninger som er vigtigst – det er dialogen omkring dem.

Det er derfor afgørende for virksomheder at være placeret der hvor kunderne befinder sig. Det er der ikke noget nyt i. På gadeplan lokker butikker med flotte opstillede vinduespartier i forsøget på at få kunderne til at kigge indenfor og måske endda gøre sig et køb. Det samme gør sig gældende online.
Det er vigtigt at være synlig og tilstede, der hvor potentialet for trafik, “vindueskiggere” og dine eksisterende kunder allerede er. Dette er væsentligt for alle typer af virksomheder, uanset om det er B2B eller B2C virksomheder. Vær derfor nærværende og i øjenhøjde dér hvor dine kunder er.

Din branche afgør hvilke sociale medier der er relevant for din virksomhed. Det fælles for alle sociale medier er, at I skal være opmærksomme på, at jeres budskab og indhold differentieres så I som virksomhed opnår mest mulig succes, og bliver mere synlige og tilstedeværende der hvor trafikken er i det online gadebillede.

Facebook

Verdens største sociale medie Facebook er relevant for langt de fleste typer af virksomheder. Med så stort et potentiale for trafik og synlighed som Facebook tilbyder, vil det være som at sige nej tak til en billboard reklame på den bedste placering i byen, hvis I ikke har en virksomhedsprofil på Facebook. Alle virksomheder kan finde en måde at bruge Facebook på, hvad end det handler om at promovere jeres produkt og brand eller om at øge kendskabet til jeres virksomhed eller produkt. Et øget behov for kundedialog og brugerinvolvering kan også være årsag til at have en virksomhedsside.

En Facebookside er tidskrævende, men med den rette strategi, et godt teknisk setup og et knivskarpt og relevant indhold så er potentialet stort.

Instagram

Omkring 1,2 mio danskere har en Instagram-profil. Instagram er især oplagt for virksomheder der sælger et visuelt produkt såsom design, arkitektur, tøj, rejser eller delikatesser. Instagram er udelukkende baseret på billeder som brugerne benytter til personlig inspiration. Storytelling hvor brugeren eller følgeren kan drømme sig væk og inspireres egner sig godt på Instagram.

LinkedIn

Med mere end 400 millioner brugere verden over, så er LinkedIn det mest populære faglige netværk. LinkedIn giver fagfolk i hele verden mulighed for at knytte forbindelser og blive mere produktive og succesfulde. Når du tilmelder dig LinkedIn, får du adgang til personer, job, nyheder, opdateringer og indsigt, der hjælper dig til at blive bedre til det, du laver. LinkedIn kan, hvis man bruger det rigtigt, være en ekstrem stærk platform. Specielt hvis du er klar over de skjulte funktioner, som LinkedIn tilbyder, men ikke mange kender til. LinkedIn er lidt som Facebook, men bare med en professionel følelse. Hele platformen er centeret omkring karriere, og det er muligt at finde mange undersøgelser og statistikker i form af artikler og indlæg hvorfor det er et oplagt sted at brande jeres virksomhed over for kunder, konkurrenter og eventuelle kommende medarbejdere.

En kombination af flere sociale medier kan være oplagt, især hvis I er en virksomhed der gerne vil udnytte det fulde potentiale af de sociale medier. Twitter kan bl.a. også være relevant for din virksomhed.

Læs mere om brugen af SoMe i “Gør Social Media Marketing til en del af hverdagsrutinen” og i “Hvorfor bruge LinkedIn til min virksomhed“.

På de sociale medier er dialogen i centrum. Det er ikke længere virksomhedernes produkter eller løsninger som er vigtigst – det er dialogen omkring dem. Det er derfor afgørende for virksomheder at være placeret der hvor kunderne befinder sig. Det er der ikke noget nyt i. På gadeplan lokker butikker med flotte opstillede vinduespartier i forsøget på at få kunderne til at kigge indenfor og måske endda gøre sig et køb. Det samme gør sig gældende online.
Det er vigtigt at være synlig og tilstede, der hvor potentialet for trafik, “vindueskiggere” og dine eksisterende kunder allerede er. Dette er væsentligt for alle typer af virksomheder, uanset om det er B2B eller B2C virksomheder. Vær derfor nærværende og i øjenhøjde dér hvor dine kunder er.

Din branche afgør hvilke sociale medier der er relevant for din virksomhed. Det fælles for alle sociale medier er, at I skal være opmærksomme på, at jeres budskab og indhold differentieres så I som virksomhed opnår mest mulig succes, og bliver mere synlige og tilstedeværende der hvor trafikken er i det online gadebillede.

Facebook

Verdens største sociale medie Facebook er relevant for langt de fleste typer af virksomheder. Med så stort et potentiale for trafik og synlighed som Facebook tilbyder, vil det være som at sige nej tak til en billboard reklame på den bedste placering i byen, hvis I ikke har en virksomhedsprofil på Facebook. Alle virksomheder kan finde en måde at bruge Facebook på, hvad end det handler om at promovere jeres produkt og brand eller om at øge kendskabet til jeres virksomhed eller produkt. Et øget behov for kundedialog og brugerinvolvering kan også være årsag til at have en virksomhedsside.

En Facebookside er tidskrævende, men med den rette strategi, et godt teknisk setup og et knivskarpt og relevant indhold så er potentialet stort.

Instagram

Omkring 1,2 mio danskere har en Instagram-profil. Instagram er især oplagt for virksomheder der sælger et visuelt produkt såsom design, arkitektur, tøj, rejser eller delikatesser. Instagram er udelukkende baseret på billeder som brugerne benytter til personlig inspiration. Storytelling hvor brugeren eller følgeren kan drømme sig væk og inspireres egner sig godt på Instagram.

LinkedIn

Med mere end 400 millioner brugere verden over, så er LinkedIn det mest populære faglige netværk. LinkedIn giver fagfolk i hele verden mulighed for at knytte forbindelser og blive mere produktive og succesfulde. Når du tilmelder dig LinkedIn, får du adgang til personer, job, nyheder, opdateringer og indsigt, der hjælper dig til at blive bedre til det, du laver. LinkedIn kan, hvis man bruger det rigtigt, være en ekstrem stærk platform. Specielt hvis du er klar over de skjulte funktioner, som LinkedIn tilbyder, men ikke mange kender til. LinkedIn er lidt som Facebook, men bare med en professionel følelse. Hele platformen er centeret omkring karriere, og det er muligt at finde mange undersøgelser og statistikker i form af artikler og indlæg hvorfor det er et oplagt sted at brande jeres virksomhed over for kunder, konkurrenter og eventuelle kommende medarbejdere.

En kombination af flere sociale medier kan være oplagt, især hvis I er en virksomhed der gerne vil udnytte det fulde potentiale af de sociale medier. Twitter kan bl.a. også være relevant for din virksomhed.

Læs mere om brugen af SoMe i “Gør Social Media Marketing til en del af hverdagsrutinen” og i “Hvorfor bruge LinkedIn til min virksomhed“.