< Tilbage // Webudvikling og storytelling // Næste >

Webudvikling og storytelling

25. maj 2020

Virksomheder har i årevis forsøgt at finde argumenter for, hvorfor vi skal vælge netop deres produkt.

Men sagen er, at et kvalitetsprodukt til en fordelagtig pris ikke nødvendigvis er en fordel, opbygger et brand eller nødvendigvis skaber loyale kunder. Virksomheder, der altid har været drevet af deres fysiske produkter, bliver i højere grad nødt til at gøre op med vanetænkning og traditioner og finde alternative måder at gøre deres produkter attraktive for forbrugeren.

Det betyder med andre ord, at virksomheder skal gå fra ”business thinking” til ”story thinking” for at nå deres kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere bedre og på en mere personlig måde. Det er her, at storytelling kommer ind i billedet.

Storytelling er en vigtigt del af webudvikling

Selvom vi arbejder med webudvikling, kode, digital strategi og IT, og man skulle tro, at en opgave som storytelling ligger hos et kommunikationsbureau, ja, så arbejder vi indgående med storytelling, når vi udvikler. For at sikre at websitet konverterer og skaber forretning på den lange bane for vores kunder, ser vi altid på, hvordan vi skaber synergi mellem webudvikling, kommunikation og design. På den måde sikrer vi, at løsningen er gennemtænkt på alle parametre, strategisk funderet og løst på en måde, der skaber det bedste udgangspunkt for at opnår det, som kunden ønsker.

Fakta fortæller – storytelling sælger

Virksomheder og brands kommunikerer gennem historier, der hjælper os med at orientere os i en skov af produkter. Den store udfordring ligger i at bygge værdier og holdninger ind i virksomhedens brand. En anden udfordring ligger i at skabe sammenhæng mellem brand, design og den historie, man ønsker at fortælle. Har man styr på sin storytelling, og er skarp på, hvad man gerne vil efterlade af budskaber og fortælling omkring sin virksomhed, er det langt nemmere at skabe den rette sammenhæng.

Storytelling kan styrke et brand eller en virksomheds image, troværdighed og kundeloyalitet, og det er derfor også godt for bundlinjen.

Storytelling giver liv til strategien

At arbejde med sit website på denne måde har en langt større effekt end ren fakta, tal og statistik. Storytelling gør dig i stand til at udvælge den rette historie og levere den, så den taler til maven og ikke til hovedet. Dermed giver du historien varigt liv i menneskers hukommelse, så de tager den til sig på en anden måde, end de ellers ville gøre.

Du kan anvende storytelling til formidlingen af virksomhedens strategi. Det er en god ide at tænke over den interne formidling af jeres budskaber. Uanset om det drejer sig om forandring, status quo eller om at klæde dine medarbejder eller chefer på til nye udfordringer, så er storytelling et redskab der kan give strategien liv i organisationen.

Styrk dit budskab med billeder

Storytelling taler til sanserne og du skal derfor altid styrke dit budskab med billeder. Billeder er nemme at huske og de skaber identifikation og følelser. Vores hjerne er gearet til historier og billeder, film, musik eller grafik gør din historie stærkere.

Byg et stærkt brand med storytelling

Et stærkt brand bygger på klare værdier og sker i en kombination af fakta og følelser. En historie kommunikerer virksomhedens værdier, så vi alle kan forstå dem – også fordi, det taler mere til vores følelser og er dermed umiddelbart nemmere at forstå. Der er ikke grænser for, hvilken type af virksomhed der få gavn af storytelling til at formidle værdi og mening ind i deres brand.
For at fastholde dine kunders loyalitet i konkurrencen, må du skabe en ny oplevelse og følelse, som er relevant for dem. Historien omkring produktet er det, som knytter virksomheden og forbrugeren tættere sammen.

Branding er målet – strategisk storytelling er midlet

Med strategisk storytelling får I styr på jeres kernefortælling, styrket jeres brand og gjort jeres medarbejdere til ambassadører.
Strategisk historiefortælling skal forstås og eksekveres på lige fod med strategisk ledelse, strategisk analyse og strategisk planlægning. Det er en del af den strategiske kommunikation – og den metode, der bedst favner en digitaliseret og overfladesøgende verden, som den vi lever i i dag.

Du skal bruge storytelling, fordi:

  • Dine kunder gerne vil identificere sig med dig, er vant til historier og bruger dem til personlig branding.
  • Storytelling er nemmere at huske end fakta – og har potentiale til at ramme flere fagligheder på en gang.
  • Engagerer dine kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere til at blive jeres ambassadører og fortælle de gode historier videre.
  • Dine budskaber bliver bedre og hurtigere forstået internt.
  • Din virksomhed skiller sig ud fra mængden og bliver lettere at huske.
  • Storytelling ikke længere er for firstmovers – kunder såvel som medarbejdere forventer gode historier fra dig. De vil have mere indhold end form.