< Tilbage // Sælg med storytelling // Næste >

Sælg med storytelling

8. juni 2016

Virksomheder har i årevis forsøgt at finde rationelle argumenter for, hvorfor vi skal vælge netop deres produkt.

Men sagen er, at et kvalitetsprodukt til en fordelagtig pris ikke længere er en fordel, men blot en forudsætning for succes. Virksomheder, der altid har været drevet af deres fysiske produkter, bliver i højere grad nødt til at gøre op med vanetænkning og traditioner, og finde alternative måder at gøre deres produkter attraktive for forbrugeren.

”De fleste fortæller, hvad de kan, hvem de kan det for og hvor meget det koster. De mangler det mest centrale: Hvorfor de gør, som de gør; hvorfor det er væsentligt for os andre.”
Get Ajour, kommunikationsbureau. 

Det betyder med andre ord at virksomheder skal gå fra ”business thinking” til ”story thinking” for at nå deres kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere bedre og langt mere personligt. Det er netop her at storytelling kommer ind i billedet. Virksomheder og brands kommunikerer gennem historier der hjælper os med at orientere os i en skov af produkter. Den store udfordring ligger i at bygge værdier og holdninger ind i virksomhedens brand.

Storytelling kan styrke et brand eller en virksomheds image, troværdighed og kundeloyalitet og det er derfor også godt for bundlinjen.

Fakta fortæller – storytelling sælger

Storytelling har en langt større effekt end ren fakta, tal og statistik. Storytelling gør dig i stand til, at udvælge den rette historie og levere den, så den taler til maven og ikke til hovedet. Dermed giver du historien varigt liv i menneskers hukommelse, så de tager den til sig på en anden måde, end de ellers ville gøre.
Du kan anvende storytelling til formidlingen af virksomhedens strategi. Det er en god ide at tænke over den interne formidling af jeres budskaber, hvad end det drejer sig om forandring, status quo eller om at klæde dine medarbejder eller chefer på til nye udfordringer, så er storytelling et redskab der kan give strategien liv i organisationen.
Et stærkt brand bygger på klare værdier. En historie kommunikerer virksomhedens værdier, så vi alle kan forstå dem. En historie taler til vores følelser. Storytelling kan hjælpe alle typer af virksomheder til at bygge værdier og meninger ind i brandet. Et stærkt brand er en fin kombination af fakta og følelser. For at fastholde dine kunders loyalitet i konkurrencen, må du skabe en ny oplevelse og følelse, som er relevant for dem. Historien omkring produktet er det som knytter virksomheden og forbrugeren tættere sammen.

Vi véd, hvem vi er, når vi gør brug af et bestemt brand. Se eksempelvis Apples produkter – æblet er blevet ikonet på en særlig stilart, særligt produkt men mest af alt en særlig ”trendy” brugergruppe, som bruger ikonet til selviscenesættelse. Skiftede man logoet ud, så ville produktet ændre udtryk og historien blive en anden.

Branding er målet – strategisk storytelling er midlet

Med strategisk storytelling får I styr på jeres kernefortælling, styrket jeres brand og gjort jeres medarbejdere til ambassadører.
Strategisk historiefortælling skal forstås og eksekveres på lige fod med strategisk ledelse, strategisk analyse og strategisk planlægning. Det er en del af den strategiske kommunikation – og den metode, der bedst favner en digitaliseret og overfladesøgende verden, som den vi lever i idag.

Du skal bruge storytelling, fordi:

  • Dine kunder gerne vil identificere sig med dig, er vant til historier og bruger dem til personlig branding.
  • Historier er nemmere at huske end fakta – og har potentiale til at ramme flere fagligheder på en gang.
  • Historier engagerer og får dine kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere til at huske jer og fortælle de gode historier videre.
  • Dine budskaber bliver bedre og hurtigere forstået internt.
  • Du sparer tid og penge.
  • Din virksomhed skiller sig ud fra mængden og bliver lettere at huske.
  • Storytelling ikke længere er for firstmovers – kunder såvel som medarbejdere forventer gode historier fra dig. De vil have mere indhold end form.

Styrk dit budskab med billeder

Storytelling taler til sanserne og du skal derfor altid styrke dit budskab med billeder. Billeder er nemme at huske og de skaber identifikation og følelser. Vores hjerne er gearet til historier og billeder, film, musik eller grafik gør din historie stærkere.