< Tilbage // Responsive webdesign // Næste >

Responsive webdesign

29. juni 2020

Tag brugeren alvorligt.

Det er ikke nyt, at smartphones og tablets har ændret tilgangen til design og brugeroplevelserne på nettet. Der stilles enorme krav til, hvordan et website bliver vist for brugerne. De forventer, at de bliver taget i hånden hele vejen – ellers er de væk med det samme. Og det er en hård straf. Specielt på din bundlinje.

Vind markedet

Da responsivt design gjorde sit indtog på det internet, vi kender i dag, var det en kæmpe gevinst for brugeren, men også for virksomhederne. Når et responsivt design er udformet korrekt, med respekt for brugeren og den adfærd, der styrer dem via det device, de er på, er det en kæmpe gave til dit salg. Du kan sælge ydelser og produkter, uanset hvor din bruger er, hvilket tidspunkt på dagen, de søger og også uanset deres device. Og brugerne er der – køb og bestillinger via smartphones er steget år for år, og forsætter med at gøre det. Se med her:

https://www.statista.com/statistics/241462/global-mobile-phone-website-traffic-share/

Hvad er et responsivt webdesign?

Responsivt hjemmesidedesign er kort fortalt en udviklings – og designløsning. Her bliver din hjemmeside kodet til at blive vist korrekt i alle browsere og på alle skærme – uanset størrelse.

I stedet for at designe til én løsning for hver skærmenhed, programmeres der en løsning, som sikrer, at hjemmesiden beholder sine proportioner og udtryk, uafhængigt af hvilket medie og enhed de vises fra. Ofte koder man også ændringer ind i det designet, så der fx vises færre billeder, større CTA knapper mm. afhængigt af, hvilket device der rammer websitet.

Det responsive design sikrer derfor, at dine brugere får den bedste digitale oplevelse, fordi din hjemmeside er optimeret til det behov, som brugeren har. Brugeroplevelsen bliver langt bedre, fordi du minimerer behovet for at zoome og scrolle. Samtidig er navigationen langt nemmere for brugeren – fx noget så lavpraktisk som at huske på, at brugeren på en smartphone navigerer med én finger, er en del af det, en webudvikler og designer har fokus på.

Din hjemmeside bliver nem at læse og nem at navigere rundt på, og kræver et minimum af zoom og scroll. Design, udseende og brugeroplevelse bliver således den samme, hvad end hjemmesiden besøges fra en smartphone, tablet eller en almindelig computerskærm som viser din hjemmeside.

Adfærden har ændret sig markant

Før de mobile og bærbare enheder indtog markedet, skulle man kun designe til en standardstørrelse. I dag skal et website bibeholde deres udtryk og design uanset, hvilket device der surfer rundt. Samtidig er brugerens adfærd anderledes på en stationær computer, end på en mobil enhed. Der er, selvsagt, mange ting, der skal tages højde for. Derfor har webudviklere og designere ansvaret for at tilpasse designet til alle de forskellige mobile skærmstørrelser. Samtidig skal de være dygtige nok, til at kunne regne ud, hvad der sker med udtrykket, kommunikationen og købsrejsen, når brugeren går fra en større skærm til en mindre. Endvidere, hvad der sker i de forskellige browsere.
Vi har selv gået igennem udviklingen. Da vi startede for 11 år siden, designede vi hjemmesider på en helt anden måde, end vi gør i dag.

Hos os skal vores designere skal ikke kun kunne tænke i farver, æstetik og designtrends. De skal samtidig tænke som en forbruger. De skal nøje følge udviklingen på mange forskellige markeder og brancher for at vide, hvordan deres design rammer målgruppen og adfærden.

Skærmstørrelsen er afgørende

Skærmstørrelsen er afgørende vigtig at have in mente, når designet skal udvikles på din nye hjemmeside. Vi fokuserer naturligt nok meget på smartphones og tablets, når vi tænker responsivt design. Det skal vi fortsat gøre. Men husk på, at din bruger fx også kan surfe på deres smart tv – og de kan have skærmstørrelser helt op til +60 tommer. Du skal derfor have brillerne tunet ind på mere end blot den lille skærm.

Optimal brugeroplevelse

Den responsive udgave af din hjemmeside er fleksibel, hvilket er afgørende vigtigt for den købsrejse, som du skal ramme ned ift. målgruppen.

Når de rammer dig fra en mobiltelefon, skal du ikke forvente, at de har oceaner af tid. Ofte er de på farten, mellem dagens opgaver eller med en grydeske i den anden hånd, og i gang med aftensmaden. De har måske ikke alverdens tid til at sætte sig ind i alt muligt, som når de fx rammer dig fra deres laptop. Det fleksible, responsive design gør det muligt at skabe den bedst mulige kunderejse ud fra adfærd.

Du får mulighed for at fokusere på brugerens oplevelse af din hjemmeside. Og netop oplevelsen kan have store konsekvenser for opfattelsen af dit brand og for dit salg via hjemmesiden.