< Tilbage // Online marketing for små virksomheder // Næste >

Online marketing for små virksomheder

3. marts 2016

Små virksomheder har i dag mange platforme at markedsføre sig selv på. Men det kan være svært at vælge strategi og metode til den gode online markedsføring, når både budget og ressourcer er begrænsede. Social media marketing er ofte gratis, men kan samtidig være en tidsrøver, og det samme gælder Blogging. Traditionel markedsføring i trykte medier eller digitale reklamer kan ligeledes blive en dyr affære. Vi har derfor sammensat en hurtig liste over online marketing overvejelser, du bør gøre dig i markedsføringen af din virksomhed.

1. Vigtigheden af branding
Dit brand og omdømme er kundernes garanti for dit produkt. Gør alt hvad du kan for at beskytte, bibeholde og værne om dit omdømme. Først, lav en oversigt over din virksomhed; værdier, mission, vision for virksomheden. Efterfølgende, lav en brand manual (logo, farver, temaer og beskeder), det er den nemmeste måde at samle alt omkring dit firma ét samlet sted. Denne manual vil hjælpe dig med at holde din virksomhed på linje med de mål du har sat dig, samtidig med at den bidrager til information af fremtidige medarbejdere.

2. Produktbilleder
I den digitale verden tager brugerne beslutninger omkring køb af en vare ud fra produktbilledet. For at lave solide produktbilleder, skal du tage billeder som får potentielle købere til at overveje produktet i en større sammenhæng. ”Hvis jeg køber det her produkt, kommer jeg/mit hus/mit liv til at ligne det på billederne”. Hold billederne så enkle som muligt, dvs. undgå forstyrrelser i baggrunden. Brug naturligt lys og fremhæv produktet med naturlige situationer, såsom tøj på personer, håndklæder på badeværelset o.lign. Tag en masse billeder i forskellige situationer, og udvælg de bedste.

3. God kundeservice
God kundeservice er den bedste branding og generer ofte mersalg. Kundeservice er en af de ting som driver kunder hen imod et køb, specielt på nettet, hvor personlige oplevelser er altafgørende. Potentielle købere vil ofte søge efter de virksomheder, som har de bedste anmeldelser. De ser meget på anmeldelser fra rigtige mennesker, måske fra familie og venner. Det er derfor at personlig kontakt med dine kunder er så vigtig.

Tilføj personlige detaljer til afsendelserne, som en personlig besked eller produktprøve i pakken, når du afsender kundens ordre. Det vil opretholde og skabe kundeloyalitet og det vil bidrage til gode anbefalinger af din virksomhed til andre – nye potentielle kunder. Sørg for at kundeservicen i hele din virksomhed er i top – altid. Træn dine medarbejdere i at håndterer kritik, klager og forslag fra mindre tilfredse kunder og skab gode relationer og oplevelser for disse kunder, sådan at de ender op med en følelse af forståelse og god kundeservice fra firmaets side.

4. Produktnavne og beskrivelser
Har du en webshop eller en produktoversigt på din hjemmeside, så ender alle produkternes navne og beskrivelser i en stor søgemaskine. Mange hjemmesider bruger produkt titler i URL, hvilket tillader søgemaskinen at finde produkterne. Lav dine navne detaljeret, således at brugerens søgning favner flere produkter. Hvis du har et produkt, eksempelvis et bilsæde, så skriv i stedet bilsæde i læder med blå og grå detaljer. Hvis du ikke giver detaljerede beskrivelser i dine produktnavne, så risikerer du, at produktet ikke kommer frem når kunden søger på fx blåt lædersæde. Jo mere beskrivende titlen er, jo større mulighed har kunderne for at præcisere deres søgning og derved få vist de bedste match. Samtidig præsenteres der flere produkter for kunden.

5. Vælg de rigtige sociale medier for din virksomhed
Der er rigtig mange sociale medier at vælge imellem, men de har hver og en et særligt formål, som du skal have i tankerne når du udvælger sociale medier til din virksomhed. Find ud af hvilke sociale medier, der passer godt til dit brand.

Hvert socialt medie tiltaler alle et særligt segment af kunder: 
Flotte billeder tiltaler brugere af Instagram og Pinterest. Brugen af disse medier vil kunne mærkes i dit salg. 
Gode oplevelser i forbindelse med din virksomhed vil blive delt på Facebook, og kan lede videre til anbefalinger og derved nye kunder. 
Brug Twitter til at dele dine nye produkter og dine virksomhedsnyheder med dine følgere. 
Faglige nyheder, virksomhedsnyheder, blogindslag og nye ressourcer, fokus, strategi m.m. vil vise professionalisme på LinkedIn (Læs mere om valget og brugen af sociale medier i bloggen: Mød dine kunder dér hvor de er).

6. Vær aktiv på de sociale medier
Gjort rigtigt, kan sociale medier blive din største allierede. Det kræver mere tid og energi end folk lige regner med. Men når det bliver brugt rigtigt, er de sociale medier meget givende for din virksomhed og din kundekontakt. Den bedste måde at kommunikere med dine kunder er ved at være dér, hvor dine kunder er.