< Tilbage // Hvorfor skal jeg udsende nyhedsbreve? // Næste >

Hvorfor skal jeg udsende nyhedsbreve?

12. april 2016

Nyhedsbreve er stadig en af de bedste måder at drive trafik til din hjemmeside. Med et nyhedsbrev har du en særlig kommunikationskanal til kunder, der selv har bedt om at høre hvad du og din virksomhed har at tilbyde. Modtageren af jeres nyhedsbrev har allerede afstemt med sig selv, hvad de forventer af jer. Det skete, da de skrev sig op til at modtage jeres nyheder. De føler sig trygge ved jer og er klar til at lytte til jer. Denne kontaktform er unik og skal bruges rigtigt. Et nyhedsbrev skal ramme plet, ellers bliver de valgt fra. Det er en oplagt mulighed at markedsføre din virksomhed og skabe salg gennem nyhedsbreve.

Fordele ved nyhedsbreve:

  • Det er den direkte vej at kommunikere direkte med dine kunder
  • Det kan bruges til at skaffe leads
  • De kan gøres personlige
  • Du kan måle om din mail bliver åbnet og af hvem
  • Folk har deres e-mail adresser i årevis
  • Den kan læses på alt fra telefoner, tablets, til PC’er

Vi er på de sociale medier, hvorfor skal vi også sende nyhedsbreve?

Forskellige kanaler kræver forskellighed i kommunikationen. Det samme gælder online og trykt kommunikation.
Nyheder og informationer kommer og går lynhurtigt på de sociale medier, og jeres nyhed kan let drukne i bølgen af nyheder. Dit nyhedsbrev får lov til at ligge i indbakken, indtil modtageren har tid og overskud til at læse den. Kunden har fuld kontrol over hvornår de vil læse e-mailen i modsætning til nyhedsflowet på de sociale medier, og det kan være en stor fordel for dig. Dit nyhedsbrev skal være skarpt og være kundens tid værd. Du skal servere et nyhedsbrev med målrettet og relevant indhold. Vær god ved jeres modtagere. Giv dem noget, de kan bruge til noget. Værdi er forskellig fra branche til branche, fra kundesegment til kundesegment.
På sociale medier overvåger vi samtaler, hashtags og indgår i en direkte kommunikation med kunderne. Vi kan mærke deres stemning og humør, og kunderne er ofte mere løsslupne og forventer dialogen.
I en e-mail er det envejs-kommunikation, hvor I er afsendere og kunder er passive modtagere. Det er derfor vigtigt at I leverer information på den letteste og mest overskuelige måde. Det bedste ved det hele er, at I har tid til at sammensætte det perfekte nyhedsbrev som præsenterer jer og jeres budskab lige som I gerne vil. Det er vigtigt at I tester det, sørger for at alle links virker og at opsætningen i forhold til mobilvisning m.m. er rigtig.

Fra nyhedsbrev til kunde

Det er lettere at sælge til en kunde end at skulle finde en ny. Ved hjælp af e-mail marketing, også kendt som nyhedsbreve, er det muligt at finde frem til hvad dine kunder ønsker, og med den viden kan du konvertere dine besøgende til leads. Målet er, at din virksomhed skal være top-of-mind i modtagernes bevidsthed, og hjælpe dem til at tage springet og blive jeres kunder.
E-mail marketing bruges til at kommunikere med jeres leads og kunder. Det er muligt at følge nøjagtigt med i hvor mange og hvem der har åbnet mailen. Du kan også se, om de har klikket, og hvor de har klikket. Når du ved det kan du begynde at danne dig et billede af, hvad din målgruppe interesserer sig for. Ud over at kigge på open rates og click rates, kan du også A/B splitteste dine nyhedsbreve. Det betyder, at du sender en A og B version af nyhedsbrevet ud til f.eks. 20% af listen. Når du så har set hvilket nyhedsbrev som fungerer bedst, sender du denne version ud til de sidste 80% og opnår dermed det optimale resultat.
Det er vigtigt, at din hjemmeside understøtter din nyhedsbrev. En mulig kunde skal let kunne finde frem til, hvad de søger og sproget skal være inviterende og informativt. Du skal derfor sikre dig, at de links der er i dit nyhedsbrev leder kunden ind på en relevant og opdateret side.

Et godt tip – send aldrig nogen ind på din forside, hvis den mest af alt minder om en velkomstside.

Kan vi se det på bundlinjen?

Et nyhedsbrev skal kunne aflæses direkte på din virksomheds bundlinje. Det er naturligvis lettere at se omsætningen stige, hvis I har en webshop. Et lead fra et nyhedsbrev kampagne til virksomheder, der sælger større og mere komplekse produkter, er meget værd. Det er derfor en konvertering fra nyhedsbrev til den ønskede handling, der matcher jeres forretning, kan afføde et fremtidig samarbejde eller salg.

Husk: Tabte modtagere er modtagere der ikke ville blive en kunde. Glem dem og arbejd videre med resten af listen.