< Tilbage // Hvor godt kender du din målgruppe? // Næste >

Hvor godt kender du din målgruppe?

27. april 2020

For at have en vellykket markedsføring er det afgørende, at du kender og kan definere din målgruppe. Når du har et klart billede af hvem din målgruppe er, så er det muligt at tale i øjenhøjde og direkte til deres behov. En klart defineret målgruppe gør det muligt at målrette kommunikation og indsats, så du ikke bruger unødig mange ressourcer på markedsføringen.

Hvem er din målgruppe?

Du kender dine produkter, ydelser og du ved hvad du gerne vil fortælle dine kunder. Men ved du hvordan din målgruppe reagerer, eller hvad deres behov er?

En måde at blive mere klar på din målgruppe er ved at tænke over følgende:

  • Hvilke kunder har du nu?
  • Hvem er dine potentielle kunder?
  • Hvem vil være dine drømmekunder?

Kig på dine eksisterende kunder og få et overblik over, hvad de reelt har købt. Opdel din liste i målgrupper, eksempelvis i private eller erhverv.
Du kan få rigtig meget info og data ved at kigge i Google Analytics. Her kan du bl.a. finde frem til besøgsadfærd såsom, hvordan de besøgende kom ind på din side, hvordan de gik rundt på din hjemmeside, hvor i landet de kommer fra og hvilken aldersgruppe samt, hvilket køn de har. Du kan således få meget viden om ”potentielle” kunder ved at dykke ned i allerede eksisterende data på din hjemmeside.

Tænk i målgruppens behov

Ved at sammenholde de data du har fundet og de overordnede karakteristika om din målgruppe, kan du spore dig ind på, hvad der motiverer dine kunder til at købe. Har din målgruppe brug for at få tekniske forklaringer om dine produkter, eller vil de hellere vide, hvem der sælger produktet, hvad din virksomhed står for og om produktionsformen er bæredygtig? Så er det vigtigt at kommunikere målrettet og direkte efter målgruppens behov, for at imødekomme deres interesser. En god kommunikation til ens målgruppe er relationsopbyggende og kan øge omsætningen.

Hvordan kommunikerer jeg til målgruppen?

Når du har klarlagt din målgruppe og dens behov, så har du den nødvendige viden om, hvordan du kan målrette kommunikationen på din hjemmeside, de sociale medier, nyhedsbreve, så målgruppen får et helt og nuanceret billede af virksomheden, jeres ydelser og produkter. Et afgørende værktøj til at nå ud til din målgruppe er at vise virksomhedens personlighed. En virksomheds personlighed kommer til udtryk gennem dens handlinger og beslutninger. Personligheden ligger i de særpræg, der adskiller virksomheden fra andre i markedet.

Har du brug for hjælp til at blive klogere på din målgruppe, så kontakt os endelig – vi starter med en snak og et uforpligtende tilbud på, hvordan vi kan optimere på jeres digitale kommunikation.