< Tilbage // Headless WordPress // Næste >

Headless WordPress

8. juni 2020
Hvad er Headless WordPress, og hvordan kan din virksomhed gøre brug af det?

WordPress fortsætter med at være en markedsleder, og vi kommer heller ikke udenom, at WordPress er et virkelig godt content management system! Det er nemt, intuitivt og kan tilgås af både eksperter og ny-begyndere.

Men som vi har skrevet om før, så har WordPress trods alt også nogle begrænsninger. Fordi vi har arbejdet med en del forskellige CMS-systemer over tiden, og er eksperter i WordPress, kender vi fordelene og ulemperne ved de forskellige systemer indgående. Og i WordPress er der altså dele i den grundlæggende struktur, som sætter begrænsninger op for dig og din virksomhed, hvis du ønsker et lidt mere (eller meget mere) avanceret website.

For at komme begrænsningerne til livs kan man benytte sig af en tilpasset version af WordPress, som kaldes HeadLess WordPress. Altså, WordPress uden hoved – bogstaveligt talt.

Er begrebet nyt for dig, så følg med i dette blogpost, hvor vi gør dig klogere på Headless WordPress og til sidst vil opsummere på, hvor vidt det kan være en fordel for dig og din virksomhed at benytte jer af netop denne form for webudvikling.

Hvad er Headless WordPress egentlig?

Helt kort fortalt er Headless WordPress den nye dreng i klassen. WordPress består af en database, der bygger på kodesproget PHP, og igen en række andet kode, der sikrer at besøgende i det hele taget bliver eksponeret for content. Vi taler dermed om en front-end og back-end, når vi sætter os ned og udvikler et website, og alle ændringer i (back-end) influerer på alt det foran (front-end) – også kaldet ’hovedet’.

Det her er en meget groft skåret version af, hvordan det foregår, når man udvikler enkelte websites.

Ønsker du dog et mere avanceret website, som skal kunne noget mere, er det en virkelig god ide at kigge nærmere på Headless WordPress.

Har I større planer end ”bare” et website?

Har I planer om at udvide med fx en app, et intranet eller eksponere dit indhold på fx et smart TV, for bare at nævne nogle få eksempler, så er det nødvendigt at sikre din datatilgængelighed til eksterne applikationer.

Headless CMS i sin grundform, bygger på tanken om, at man bygger specialløsninger op på applikationer – læs evt. med her, og bliv klogere. Disse taler sammen med det valgte CMS gennem API’er, og på denne måde er udviklingen ikke bundet på samme måde til CMS versionen, men mere til applikationsdelen.

REST API

Når man programmerer en applikations (API) interface er opgaven at skabe kommunikation mellem forskellige systemer. Når applikationen bruger en http protokol kan WordPress API modtage og respondere i de mange forskellige koder, som systemer bygger på. Det giver mulighed for at content kan blive tilpasset, vises og fungere på forskellige interfaces.
Headless WordPress tager dette til nye højder og frakobler faktisk front-end delen helt – hovedet skæres fri (deraf navnet). Dette betyder at API’en pludselig placeres i centrum af CMS-systemet.
Når dette sker, kan Headless WordPress give muligheder for webudviklere som kan skabe en front-end gennem applikationer, som specifikt er udviklet til at møde forskellige platforme. Content kan skræddersys specifikt på alt fra apps, virtual reality, sociale medier, smart TV osv. Dermed kan I sikre, at jeres brand altid præsenteres på den bedst tænkelige måde – uanset hvilket device, som brugeren møder jer på.

Og selvom vi skriver, at det typisk er godt at benytte sig af Headless CMS, når man har behov for et mere avanceret website, så er der også her (som i alt i den digitale verden) også en anden side af sagen.

Headless WordPress og RESP API giver nemlig de mindre virksomheder muligheden for at skabe en omnichannel oplevelse, uden at skulle redesigne eller udvikle specielle applikationer til forskellige platforme. Specielt for virksomheder med lidt mindre marketing budgetter er dette en stor fordel.

En verden af fordele

Hastighed er en af de mange fordele, der er ved Headless CMS – og dermed også ved Headless WordPress. Fordi alt kører på applikationer, og ikke skal loade en back-end hver gang, der sker en handling på websitet, kører platformene langt hurtigere på Headless CMS og WordPress.
Det betyder enormt meget for oplevelsen af dit website, at loadtiden er hurtigt. Er den bare over 3 sekunder, kan du godt regne med, at stort set alle dine besøgende er væk igen. Samtidig vil Google straffe dig hårdt, hvis dit website er langsomt, da Googles SEO-ranking af websites i høj grad også har noget at gøre med hastigheden på websites.

Oprydning og orden

En af de kæmpe store fordele ved WordPress er dets evne til at gøre tingene simple og enkelte for deres brugere. Fra samme sted kan man poste nye indlæg, lave nye sider, rette indhold og lægge billeder op mm. Plugins er samtidig nemme at finde og installere – i det hele taget er det svært at finde et CMS system, som er så nemt at tilgå som WordPress. Specielt hvis det teknologiske niveau ikke nødvendigvis er højt hos brugerne.

En af de mange ulemper ved WordPress er på den anden side, at det kan være blive noget værre rod af gammel kode, som ikke bruges længere, men som alligevel ligger og fylder, roder og skaber uoverskuelighed i back-end.

Headless WordPress eliminerer dette, hvilket er en stor fordel for udviklerteams, som kan arbejde langt hurtigere og nemmere – som man nok altid gør i orden i stedet for kaos.

Konklusion

Vi kan nemt og hurtigt konstatere, at der er mange fordele ved Headless WordPress. Men vi kan også godt forstå, hvis du sidder tilbage med en snert af forvirring over, om det overhovedet er nødvendigt for dig at skabe en digital løsning på baggrund af Headless WordPress.

Svaret er … langt fra enkelt. Vi skriver tidligere, at der er store fordele ved Headless WordPress, men igen handler det hele om, hvad du vil med dit website. Hvad er formålet, hvad skal du opnå, hvor meget tid, vil du bruge på det osv. osv. Jo flere spørgsmål, du har svaret på, jo bedre er du rustet til at tage beslutningen (bliv inspireret til at stille de rigtige spørgsmål tidligt i webudviklingsprocessen her).

Men vi lovede en konklusion – den får du her:

Headless WordPress er IKKE for dig, der:

  • ønsker et simpelt og enkelt og enkeltstående WordPress website
  • hvor det ikke ligger i kortene, at den digitale forretning skal udvides

… og sådan er der faktisk mange af vores kunder, som har det. Det har vi stor respekt for, og vi udvikler hellere end gerne de mere enkelte WordPress websites som fx det, vi udviklede for Qblue Balanced >>.

Men Headless WordPress er for dig, der:

  • har en progressiv vision for den digitale del af din forretning (dine kunder skal fx kunne tilgå dit content fra deres deres VR headset, fra deres smart tv – måske fra avanceret teknologi i køleskabet 😉 )
  • ønsker at indoptage nye teknologier til at komme i kontakt med dine kunder
  • har mange interne systemer, der skal spille sammen
  • har behov for forskellige kontaktpunkter med sine kunder (fx på flere platforme)
  • ikke har verdens største marketingbudget, men stadig mange platforme.

Uanset hvilke af ovenstående udsagn, der passer på dig, vil du under alle omstændigheder opnå følgende ved at bruge Headless WordPress

  • Mulighed for at udgive content på et utal af kanaler og platforme
  • Nemmere re-design
  • Øget hastighed
  • Bedre SEO-ranking på Google
  • Bedre skalerbarhed
  • Øget sikkerhed
Er du stadig I tvivl?

Vi har over 11 års erfaring med webudvikling og design. Vi er derfor i stand til, hurtigt, at kunne afklare om Headless WordPress er noget for dig og din virksomhed. Kontakt os, og vi vender hurtigt tilbage for at følge op med en uforpligtende samtale.