< Tilbage // Er Google AdWords noget for mig? // Næste >

Er Google AdWords noget for mig?

9. September 2016

Google AdWords er Googles eget auktionsbaseret reklamesystem, hvor man kan få vist målrettede og relevante annoncer for ens virksomhed.

Det foregår bag hver eneste søgning på Google, og på baggrund af søgningen udvælges annoncer, som vises sammen med søgeresultatet. Annoncerne kan du se i toppen og bunden af søgeresultaterne og det er de pladser man kæmper om, når man skal have vist en annonce. Resultater der vises mellem annoncerne i top og bund kaldes organiske resultater og det er de ikke-betalte resultater.
De organiske resultater og Google AdWords har ikke noget med hinanden at gøre. Det er to forskellige discipliner som kræver forskellige strategier og udføres på vidt forskellige måder.
Fordelene ved at bruge Google AdWords er blandt andet, at det er målbart, fleksibelt og effektivt.

Målbart og fleksibelt

I og med at det foregår digitalt, kan man måle på stort set alt, da der er statistik på alt fra visninger af annoncerne, til hvor mange der faktisk besøger jeres side og måske endda handler i jeres forretning. Man har fuld indsigt i hvordan ens annoncer klarer sig og det er til en hver tid muligt at pause sine annoncer og starte dem igen, hvis der er behov for det.
Der betales kun, når der er en der klikker på ens annonce, hvilket sikrer, at ens annoncepenge kun bruges når det er relevant, og faktisk skaber trafik til ens hjemmeside.

Oprettelse af Google AdWordskonto

Når det kommer til administrationen af ens AdWords konto, så kan man selv administrere kontoen ganske gratis. Det er også ganske gratis at oprette en AdWords konto og komme i gang med sin online markedsføring. Det begynder først at koste noget, når ens annoncer er aktive og modtager klik. Når annoncerne er aktive, kræver det naturligvis vedligeholdelse af ens AdWords konto, som afhængig af størrelsen og strukturen, kan tage noget tid.

Hvordan virker Google AdWords?

Annoncerne opbygges på baggrund af de søgeord, som man finder interessant og relevante for ens forretning. Her kan man både brainstorme og analysere sig frem til, hvad der er vigtigt for netop ens forretning. Når søgeordene er valgt, ved Google hvornår dine annoncer skal vises, og herfra handler det om selve budafgivning og qualityscore.
Når Google skal finde frem til hvilke kampagner og reklamer, der skal vises på ét bestemt søgeord, handler det om ens bud, da det jo er auktionsbaseret. Ens qualityscore handler om at levere et relevant resultat.

Auktioner og budafgivning

Prisen regnes pr. klik og man vælger selv hvad buddet skal være. Når man skal vælge sit bud på søgeord er der mange ting der skal overvejes først, bl.a. hvor stor potentiel gevinst der kan være på det valgte søgeord. Sælger man elastikker til 5 kr. stykket, er et bud på 1 kr. pr. klik måske for meget.
Kvaliteten af ens annoncer baseres ud fra den røde tråd i ens annonce. Der skal være en sammenhæng mellem søgeordet, annonceteksten og den hjemmeside brugeren lander, når de klikker på annoncen. Jo større sammenhæng der er mellem de tre ting, jo bedre anser Google kvaliteten for at være. En høj kvalitet hos Google giver din kampagne de optimale vilkår får en høj placering.
Eksempelvis hvis du sælger sko og har en annonce med søgeordet ”hvide sko”, annonceteksten indeholder ordene ”hvide sko” og brugeren lander på en side kun med hvide sko, så leverer Google en relevant annonce til deres brugere og derfor bidrager kvalitet til en bedre placering af sine annoncer.

Hvad koster Google AdWords?

Google AdWords koster det, brugeren har lyst til at give, da man selv sætter et budget for hvor meget der må bruges om dagen. Sætter man eksempelvis en budpris på 1 kr. pr. klik, og et budget på 100 kroner om dagen, kan man teoretisk set få 100 klik på én dag. Klikpriserne kan variere, da ens budpris er, hvad man maximum vil give for ét klik. Derfor kan det også være mere end 100 klik om dagen.
Ens annoncebehov kan variere, og derfor kan man til en hver tid ændre budgettet, så ens annonceudgifter følger ens behov. På denne måde har man altid fuld kontrol over sin annoncering.

Hvem kan bruge Google AdWords?

Der er som sådan ingen begrænsninger for hvem der kan gøre brug af AdWords, men der er dog naturlige begrænsninger, såsom en målgruppe eller et produkt, der ikke egner sig til internettet. Det kan eksempelvis være salg af friske grøntsager fra egen mark. Salt af modetøj eller elektronik egner sig derimod mere til online salg.
Google AdWords er relevant for både B2B eller B2C. De fleste bruger Googles søgemaskine til at finde frem til produktet de mangler uanset om det er til virksomhed eller privat. Dog skal man være opmærksom på, at de to markeder kan opføre sig forskelligt fra hinanden og muligvis bruger forskellige søgeord, trods samme produkt.

Annonceringsplatform i konstant udvikling

Eftersom Google er i konstant udvikling, er det vigtigt at holde sig opdateret på de nyeste regler, muligheder og tiltag, så ens annoncer ikke pludselig er bagud i forhold til konkurrentens annoncer. Dette minimerer risikoen for at miste kunder til konkurrenterne.
Har Google AdWords fanget din interesse eller har du generelle spørgsmål, kan du altid kontakte os på tlf. 7020 1082