< Tilbage // Er Google Ads noget for mig? // Næste >

Er Google Ads noget for mig?

11. maj 2020

Google Ads er Googles eget auktionsbaseret reklamesystem, hvor man kan få vist målrettede og relevante annoncer for ens virksomhed.

Det foregår bag hver eneste søgning på Google, og på baggrund af søgningen udvælges annoncer, som vises sammen med søgeresultatet. Når man arbejder med digital markedsføring, kæmper man om pladserne på Google i langt størstedelen af indsatserne. Som hovedregel siger man, at man skal ligge på side 1 af en Google søgning, og betaler man for annoncering, skal man helst ligge i top tre. Det er en god rettesnor for, om ens digitale indsats virker på bedst mulig måde.
De organiske resultater og Google Ads har ikke noget med hinanden at gøre, men er to forskellige discipliner, som kræver forskellige strategier og udføres på vidt forskellige måder.
Fordelene ved at bruge Google Ads er blandt andet, at det er målbart, fleksibelt og effektivt. Fordelen ved organisk trafik er, kort fortalt, at man ikke betaler for den.

Målbart og fleksibelt

I og med at det foregår digitalt, kan man måle på stort set alt, da der er statistik på alt fra visninger af annoncerne, til hvor mange der faktisk besøger jeres side og måske endda handler i jeres forretning. Man har fuld indsigt i hvordan ens annoncer klarer sig og det er til en hver tid muligt at pause sine annoncer og starte dem igen, hvis der er behov for det.
Der betales kun, når der er en der klikker på ens annonce, hvilket sikrer, at ens annoncepenge kun bruges når det er relevant, og faktisk skaber trafik til ens hjemmeside.

Oprettelse af Google Ads konto

Når det kommer til administrationen af ens Ads konto, kan man selv administrere kontoen ganske gratis. Det er også gratis at oprette en Ads konto. Men det er et enormt specialiseret område indenfor digital markedsføring, som kræver at man har sat sig godt ind i alle mulighederne for at få optimal udbytte af annoncekronerne.

Men er du alligevel i gang, og har besluttet dig for at gøre det selv, kan du lege rundt lige så meget, som du vil, da det er først, når annoncerne er aktive og trækker klik, at det begynder at koste penge. Det er også her, at vedligeholdelsen af kontoen skal i gang. Tidsforbruget er afhængig af størrelsen og strukturen på kontoen, men regn med at bruge forholdsvis meget tid på at overvåge og optimere på kontoen konstant.

Hvordan virker Google Ads?

Annoncerne opbygges på baggrund af de søgeord, som man finder interessant og relevante for ens forretning. Her kan man både brainstorme og analysere sig frem til, hvad der er vigtigt for netop ens forretning. Hver gang der laves en søgning finder en auktion sted. Hvis du har et søgeord som matcher søgningen, så får du en placering ud fra et sammenspil imellem dit max bud og dit kvalitetsresultat. Du kan gennem Google Ads byde op og ned alt efter tidsrum, målgrupper, demografi, enheder og geografi.
Når Google skal finde frem til hvilke kampagner og reklamer, der skal vises på ét bestemt søgeord, handler det om ens bud, da det jo er auktionsbaseret. Ens qualityscore handler om at levere et relevant resultat, og levere indhold som dine leads vil reagere på.

Auktioner og budafgivning

Prisen regnes pr. klik, og man vælger selv, hvad buddet skal være. Når man skal vælge sit bud på søgeord er der mange ting der skal overvejes først, bl.a. hvor stor potentiel gevinst der kan være på det valgte søgeord. Sælger man elastikker til 5 kr. stykket, er et bud på 1 kr. pr. klik måske for meget.
Kvaliteten af ens annoncer baseres ud fra den røde tråd i ens annonce. Der skal være en sammenhæng mellem søgeordet, annonceteksten og den hjemmeside brugeren lander, når de klikker på annoncen. Jo større sammenhæng der er mellem de tre ting, jo bedre anser Google kvaliteten for at være. En høj kvalitet hos Google giver din kampagne de optimale vilkår for en høj placering.
Eksempelvis, hvis du sælger sko og har en annonce med søgeordet; ”hvide sko”, annonceteksten indeholder ordene ”hvide sko” og brugeren lander på en side kun med hvide sko, så leverer Google en relevant annonce til deres brugere og derfor bidrager kvalitet til en bedre placering af sine annoncer.

Hvad koster Google Ads?

Google Ads koster det, brugeren har lyst til at give, da man selv sætter et budget for, hvor meget der må bruges om dagen. Sætter man eksempelvis en budpris på 1 kr. pr. klik, og et budget på 100 kroner om dagen, kan man teoretisk set få 100 klik på én dag. Klikpriserne kan variere, da ens budpris er, hvad man maksimum vil give for ét klik. Derfor kan det også være mere end 100 klik om dagen.
Ens annoncebehov kan variere, og derfor kan man til en hver tid ændre budgettet, så ens annonceudgifter følger ens behov. På denne måde har man altid fuld kontrol over sin annoncering.

Hvem kan bruge Google Ads?

Der er som sådan ingen begrænsninger for, hvem der kan gøre brug af Ads.
Google Ads er relevant for både B2B eller B2C. De fleste bruger Googles søgemaskine til at finde frem til produktet, de mangler, uanset om det er til virksomhed eller privat. Dog skal man være opmærksom på, at de to markeder kan opføre sig forskelligt fra hinanden og muligvis bruger forskellige søgeord, trods samme produkt.
Den af forskellene man skal være opmærksom på, er fx hvornår ens målgruppe er mest online, og dermed hvornår man skal lægge sit annoncetryk. Google Ads giver mulighed for kun at annoncere i bestemt tidsrum, hvilket er en god ide, når der skal difrentieres mellem de to målgrupper.

Annonceringsplatform i konstant udvikling

Eftersom Google er i konstant udvikling, er det vigtigt at holde sig opdateret på de nyeste regler, muligheder og tiltag, så ens annoncer ikke pludselig er bagud i forhold til konkurrentens annoncer. Dette minimerer risikoen for at miste kunder til konkurrenterne.
Har Google Ads fanget din interesse eller har du generelle spørgsmål, kan du altid kontakte os. Brug kontaktformularen herunder og en medarbejdere fra vores marketingafdeling kontakter dig snarest.