< Tilbage // B2B Webshop - er det noget for mig? // Næste >

B2B Webshop – er det noget for mig?

28. april 2020

E-commerce er i rivende udvikling og vi køber stadig flere produkter og services på nettet. Generelt er der også en meget høj tillid til at handle på nettet, både som virksomhed og som privatperson.

Flere og flere onlinebutikker åbner fysiske butikker og showrooms for at imødekomme kundernes stigende behov for fleksibilitet omkring afhentning og returnering af varer, de har købt på nettet.

Forandring i digital adfærd og behov

Virksomheder har i stigende grad behov for at handle og betjene sig selv døgnet rundt. Med en optimeret B2B webshop lettes både din egen og ikke mindst dine kunders hverdag, da du kan give kunderne adgang til hele sortimentet eller dele af deres eget individuelle sortiment. På denne måde kan kunderne hurtigt og let bestille, genbestille eller vælge det sortiment af varer de har behov for.

Spar tid og ressourcer

Alle kunder har forskellige behov, og det er derfor afgørende at tilbyde en forretning, der understøtter dine kunders handelsmønstre og behov. Med en B2B webshop kan dine kunder handle på deres egne individuelle vilkår, da det er muligt at opsætte webshoppen til forskellige kundegrupper i forskellige prisgrupper. Ved at opsætte differentierede handelsbetingelser, giver du dine kunder adgang til deres egne individuelle priser, aftaler og rabatter.

Øget kundeservice og bedre salg

En B2B webshop udvikles til erhvervskundernes behov, så de hurtigt kan handle og optimere deres egen forretning. At arbejde strategisk med e-handel og udvide sin forretningsmodel fra fysisk til digitalt salg, handler om andet og mere end flotte hjemmesider. For B2B-virksomheder, der ofte har tusindvis af forskellige varenumre at holde styr på, er der ofte mange penge at spare og tjene, hvis man får sine digitale salgskanaler til at spille ordentligt sammen med virksomhedens varelager, logistik- og indkøbssystemer.

Få styr på kunderne med kundekonto  

Kunden identificeres via et login, som er tilknyttet en række data omkring individuelle priser, unikke behov eller kundens unikke sortiment. Med en kundekonto giver du bl.a. dine kunder mulighed for at se og genbestille tidligere ordre, se fakturaer og tidligere ordrer. Derudover har du mulighed for lave kunderelevante kampagner, såsom rabat på restpartier eller krydssalg, der kan fremme din omsætning.

Tre grunde til at overveje en B2B webshop

1. Spar penge. Det vil sige, at du kan reducere dine omkostninger, fx fordi man overlader dele af salgsprocessen og derunder varebestillingen til kunderne selv.

2. Styrke din kundeservice ved at gøre dit varesortiment tilgængeligt for kunderne på ethvert tidspunkt og via flere forskellige platforme

3. Kundernes egne forventninger – de forventer at handle, når de vil.

En webshop behøver ikke at koste en bondegård, men det kræver til gengæld, at man tænker sig godt om, og at organisationen er klar til at håndtere e-handlen.

Flere og flere onlinebutikker åbner fysiske butikker og showrooms, for at imødekomme kundernes stigende behov for fleksibilitet omkring afhentning og returnering af varer, de har købt på nettet.