< Tilbage // 5 hurtige tips til optimering af din Google Adword... // Næste >

5 hurtige tips til optimering af din Google Adwords

8. April 2016

Når du kigger på din Google Adwords konto, kan de mange informationer og muligheder hurtigt blive for overvældende og uoverskuelige at udvikle værdifulde AdWords-kampagner ud fra. Her kommer der 5 simple måder at optimere dine kampagner på.

1. Udforsk dine søgetermer
I toppen af din Google Adwords konto er fanen “søgetermer”. Denne fane gemmer på en masse nyttig information, som er afgørende viden når du skal optimere dine Adwords kampagner. Den fane viser hvad folk faktisk har søgt på for at udløse dine annoncer. På baggrund af denne viden, kan du hurtigt danne dig et overblik over, hvor du bør udvide til flere annoncegrupper, eller ændre dine annoncer såsom at tilføje negative søgeord. Du bør udvide til flere annoncegrupper hvis søgeordene er blandet.
Har du en webshop som sælger elektronik, og finder søgetermer som ”review”, ”anmeldelser” og ”specifikationer” som kan kategoriseres som informationssøgninger, kan du med fordel tilføje dem som negative søgeord. På den måde frasorteres de søgninger, hvor man ikke forventer et salg. Dette skal dog kun tilføjes så længe du finder det relevant for din forretning.

2. Udnyt annonceudvidelser
Oppe i toppen, blandt de andre faner, finder du fanen ”annonceudvidelser”. Disse annonceudvidelser kan udvide din annonce, når den bliver vist på Google søgemaskinen. Der findes flere forskellige annonceudvidelser, men den udvidelse som klart fylder mest, er undersidelinks. Ved at tilføje undersidelinks kan der vises op til fire små ekstra annoncer som kan give fire ekstra budskaber til andre steder på dit website. Sælger du elektronik, og en annonce for et tv vises, kan det være relevant at have et undersidelink til blu-ray afspillere, kabler og ekstra forsikring.
Der findes flere annonceudvidelser og du skal tilføje så mange der er relevant for din virksomhed. Vil du gerne have folk til at kontakte dig telefonisk, kan du tilføje en udvidelse med telefonnummer. Så kommer dit telefonnummer op sammen med annoncen og vises den på mobil, vises der faktisk en ”ring op” knap op ved annoncen, så det er rigtig let at få folk til at kontakte dig.

3. Brug annonceplanlægning
Har du en fysisk forretning, hvor det ikke giver mening at annoncere udenfor dine almindelige åbningstider, kan du tidsplanlægge dine annoncer, så de ikke bliver vist når forretningen er lukket.
Samtidig kan du planlægge annoncer til eksempelvis kun at køre om aftenen, med et specielt budskab. Det kunne være målrettede annoncetekster til aftenshopperen, en speciel rabat eller specifikke produkter/ydelser.

4. Målret mod geografiske områder
Yder du en service der kun er gældende i udvalgte dele af landet? Så giver det ikke mening at annoncere i hele Danmark. Med geografisk målretning sætter du rammer for, hvor dine annoncer vises. Dermed afgrænses visninger i Jylland, hvis du eksempelvis har en vinduespolering forretning på Sjælland.

5. Test dine annoncer
Dine annoncer kan altid justeres og udfordres. Du kan løbende skrive nye annoncetekster, og se hvilken der klarer sig bedst. Eksperimentér med lyden på de forskellige tekster. Noget virker bedre end andet, og der er kun én måde at finde ud af det på: evaluer dine tekster op mod hinanden. Det er væsentligt når du evaluerer annoncetekster op mod hinanden, at annoncerotationen er sat til at rotere på ubestemt tid. På den måde får begge annoncer lige mange visninger og klik, og man kan derefter tage en beslutning på bedst mulig datagrundlag.
I denne test er det dog vigtigt at du samtidig orienterer dig om hvilke søgeord annoncerne er vist sammen med, da eventuelle andre visninger og kampagnerne kan have indflydelse på din klik og visnings rate.