< Tilbage // 5 hurtige tips til optimering af din Google Ads ko... // Næste >

5 hurtige tips til optimering af din Google Ads konto

27. april 2020

Når du kigger på din Google Ads konto (tidligere kendt som Google AdWords), kan de mange informationer og muligheder hurtigt blive for overvældende og uoverskuelige at udvikle værdifulde Ads kampagner ud fra.

Digital marketing er et specialiseret felt. Man skal være mere eller mindre ekspert på Google Ads mm., for at være sikker på, at man bruger sine annoncekroner korrekt.

Lige nu har vi et tilbud, hvor vores marketingekspert gennemgår din Ads konto kvit og frit. Her vil du få et overblik over, hvor du kan optimere og skabe mere salg. Endvidere får du et uforpligtende tilbud på, hvad vi kan gøre for at optimere og skaffe dig flere leads, salg og kunder.

Men der er selvfølgelig noget, du kan gøre selv. Derfor har vi samlet de 5 mest simple måder at optimere dine kampagner på.

1. Udforsk dine søgetermer

Under søgeord på din Google Ads konto ligger fanen “søgetermer”. Denne fane gemmer på en masse nyttig information, som er afgørende viden, når du skal optimere dine Google Ads kampagner. Fanen viser, hvad folk faktisk har søgt på for at udløse dine annoncer. På baggrund af denne viden kan du hurtigt danne dig et overblik over, hvorvidt der ligger et potentiale i at oprette nye annoncer der henvender sig til netop dette søgeterm.

En gennemgang af søgetermer giver også et indblik i hvor ofte dine annoncer vises på søgninger som ikke er hensigtsmæssige for din forretning. Søgninger som du i fremtiden ikke ønsker at få vist dine annoncer på kan let markeres og tilføjes som et negativt søgeord.

2. Udnyt annonceudvidelser

Oppe i toppen af dit feed på annoncekontoen, blandt de andre faner, finder du fanen ”annonceudvidelser”. Annonceudvidelserne kan udvide din annonce, når den bliver vist på Google. Der findes flere forskellige annonceudvidelser, men den udvidelse som klart fylder mest, er undersidelinks. Ved at tilføje undersidelinks kan der vises op til fire små ekstra annoncer, som kan give fire ekstra budskaber til andre steder på dit website. Sælger du elektronik, og en annonce for et tv vises, kan det være relevant at have et undersidelink til blu-ray afspillere, kabler og ekstra forsikring.
Der findes flere annonceudvidelser, og du skal tilføje så mange der er relevant for din virksomhed. Vil du gerne have folk til at kontakte dig telefonisk, kan du tilføje en udvidelse med telefonnummer. Så kommer dit telefonnummer op sammen med annoncen. Vises den på mobil, vises der faktisk en ”ring op” knap op ved annoncen, så det er rigtig let at få folk til at kontakte dig.

3. Brug annonceplanlægning

Har du en fysisk forretning, hvor det ikke giver mening at annoncere udenfor dine almindelige åbningstider, kan du planlægge dine annoncer, så de ikke bliver vist, når forretningen er lukket.
Samtidig kan du planlægge annoncer til eksempelvis kun at køre om aftenen, med et specielt budskab. Det kunne være målrettede annoncetekster til “aftenshopperen”, en speciel rabat eller specifikke produkter/ydelser.

4. Målret mod geografiske områder

Yder du en service, der kun er gældende i udvalgte dele af landet? Så giver det ikke mening at annoncere i hele Danmark. Med geografisk målretning sætter du rammer for, hvor dine annoncer vises. Dermed afgrænses visninger i Jylland, hvis du eksempelvis har en vinduespolering forretning på Sjælland.

5. Se dit optimeringsresultat

Under fanen ‘anbefalinger’ finder du dit optimeringsresultat. Dette er et estimat for, hvor effektive dine kontoindstillinger er. På siden finder du også Googles anbefalinger til, hvordan du kan gøre dine kampagner mere effektive og forbedre dit resultat. Her ligger ofte en masse nyttig inspiration til optimeringer på din konto. Det er dog vigtigt at være kritisk før anbefalinger anvendes, da ikke alle Googles forslag passer til alle forretninger. Netop derfor, er det en god ide, at få eksperter til at kigge din konto igennem, og gennemgå det hele ud fra den specifikke branche, du opererer i.

Ved at klikke øverst i højre hjørne på den enkelte anbefaling kan denne afvises. Her kan du give feedback til Google, om hvorfor du har fravalgt netop denne anbefaling. Det gør det lettere for Google at tilpasse fremtidige anbefalinger til din forretning.