< Tilbage // 5 fejl mange laver i Google Adwords // Næste >

5 fejl mange laver i Google Adwords

11. november 2016

I dette indlæg kommer vi lidt tættere på mange af de fejl, vi oftest ser når vi kigger på Google Adwords. Vi har samlet de fem indsatspunkter, I kan optimere for at blive skarpere i jeres online markedsføring. 

Search og Display anvendes i samme kampagne

Som standard, når man opretter en ny kampagne, prøver Google at presse funktionen ”Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværket” ned over én. Den funktion gør, at tekstannoncerne kan vises helt almindeligt på Google og på deres Displaynetværk, som er rigtig stort. Det kan være svært, at kontrollere hvor ens annoncer bliver vist, og om de vises relevante steder.

Annoncer på Displaynetværket giver nogle helt andre resultater end annoncer på Søgenetværket og dette er også en god grund til ikke at blande disse funktioner. Displaynetværket har som udgangspunkt en meget lavere klikrate end på Søgenetværket, da de kan blive vist på alle hjemmesider, som kører med AdSense eller Doubleclick. Der er fordele og ulemper ved at blive vist på både Display- og Søgenetværket, men for at få det bedste ud af begge netværk, bør man dele det op i to forskellige kampagner, med hver deres budget. Det er to forskellige slags kampagner med forskellige strategier og derfor bør der arbejdes ud fra det.

Udelukkende brug af brede søgeord

Der er mange forskellige indstillinger, når man opretter sine søgeord. Standarden fra Googles side er den brede indstilling, som virkelig er meget bred. Når man bruger brede søgeord, mister man meget af kontrollen over, hvornår ens kampagne bliver vist, hvilket kan være en ulempe.
Google kan selv indsætte ord før og efter dit søgeord, samt erstatte dit søgeord med et lignende ord. Sker dette og der bliver klikket på din annonce, så koster det dig penge at blive vist på en kampagne, som ikke gavner din strategi og formål. Ved at bruge færre brede søgeord og i stedet fokusere på flere eksakte søgeord, så får du mere kontrol over hvornår kampagnen bliver vist, og du giver brugeren, som søger efter en særlig ydelse eller et særligt produkt, en mere relevant annonce.

Ingen negative søgeord

Negative søgeord er en ligeså vigtig del af din Adwords, som de almindelige søgeord. Negative søgeord er de søgeord, du ikke vil vises på, men det er en rigtig god måde at sortere irrelevante visninger/klik fra på bestemte søgninger.

Med negative søgeord kan du:

  • Forhindre, at din annonce vises for personer, der søger efter eller besøger websites om ting, du ikke tilbyder.
  • Vise dine annoncer til personer, der mest sandsynligt klikker på dem.
  • Reducere omkostningerne ved at ekskludere søgeord, hvor du muligvis bruger penge uden at få noget igen.

Når du vælger negative søgeord, skal du vælge det søgeudtryk, der minder om dine søgeord, men som samtidig signalerer, at folk er på udkig efter et andet produkt. Sælger du eksempelvis nyt IT og elektronik, og dit mål med din Adwords er at sælge, så er det en god ide at forhindre, at din annonce vises for personer, der eksempelvis søger efter “brugte smartphones”, da chancen for et salg af spritnyt elektronik minimal. Et samspil mellem dine almindelige søgeord og negative søgeord vil give dig det bedste udbytte.

Brug af ens annoncetekster

Når man skriver annoncetekster, er det vigtigt at levere en annonce til forbrugeren, som de forstår og kan bruge. Det er vigtigt at skrive så specifikke annoncetekster som muligt. Får forbrugeren den samme annoncetekst, hvis de søger på ”Nyt plasma tv”, og når de søger på ”Nyt LCD tv”, så bør du gøre teksten produkt specifik. Jo mere specifikt annonceteksten bliver jo bedre. Desuden er det allerbedst at lede forbrugeren ind til den mest specifikke landingsside på din hjemmeside.
Det er altid godt at have flere annoncetekster for, at se om et bestemt udtryk eller formulering klarer sig bedre end andre. På den måde kan du hele tiden udfordre dine egne tekster. Desuden præsterer mobil specifikke annoncetekster godt og er gode til at fange folk på mobile enheder.

Ingen brug af tracking

Uanset hvor god du er til at arbejde med din Adwords kampagne, så kan det være lige meget, hvis du ikke kan måle ny aktivitet på din hjemmeside. Hvis du intet sporer, så optimerer du i blinde. Det er vigtigt at få sat sporing op på dine mål, da du således kan se hvad der virker, og hvad der ikke gør.
Du kan eksempelvis sætte et mål op, som tæller hver gang nogen har gennemført et køb på din hjemmeside. På den måde kan du se, om dine Adwords kampagner har resulteret i et salg på din hjemmeside og ud fra det vurdere, om det er en god forretning. Dette kan både gøres med fokus på salg, men også med tilmelding af nyhedsbreve eller kontaktformularer.

Har du en webshop, er det muligt at sætte e-handelssporing op, som viser dig præcis, hvad der er solgt for. På den måde kan du se i kroner og øre om, det har været en god forretning, da du kan se salget i kroner sat op imod dine udgifter i kroner. Dette er en rigtig god løsning, hvis man har mange forskellige produkter til mange forskellige priser.